Jaarstukken 2018

Exploitatierekening (naar kosten- en opbrengstsoorten)

Toelichting op de lasten

Toelichting op de lasten

Hierna worden de afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting weergegeven voor zover zij een bedrag van € 25.000 te boven gaan.

De volgende afkortingen worden gebruikt:
I/S    = incidenteel/structureel en
V/N    = voordeel/nadeel

1 Rente en afschrijvingen

Omschrijving

I/S

V/N

Bedrag in €
x 1.000

1.2 Interne rentelasten
Er is een voordeel op de interne rentelasten. Dit komt door het beter op elkaar laten aansluiten van de voorlopige en definitieve aanslagen. Hierdoor zijn de te betalen lasten lager.

I

V

93

1.3 Afschrijvingen van activa
Er is een voordeel op de afschrijvingskosten. Dit komt omdat er in de begroting rekening is gehouden met nog in te vullen investeringsruimte vanuit de afgelopen jaren. Een deel van deze investeringsruimte is uitgesteld. Hierdoor komen de kosten lager uit.

I

V

187

2 Personeelslasten

Omschrijving

I/S

V/N

Bedrag in €
x 1.000

2.1 Salarissen huidig personeel en bestuurders &   2.2 Sociale premies
Er is een nadeel op het salaris van personeel. Dit is veroorzaakt door het aannemen van extra personeel bij Business Control, Gegevensbeheer en ICT.

I/S

N

677

2.5 Personeel van derden
Er is een nadeel op het personeel van derden. Dit nadeel is veroorzaakt door een verschuiving van de kosten van inhuur naar uitbesteden diensten. Daarnaast zijn er hogere kosten op de inhuur van de frontoffice bij de afdeling KCC en de afdelingen I&A en Waarderen.

I/S

N

827

2.6 Uitkeringen voormalig personeel en bestuurders
Dit betreffen kosten in verband met wachtgeld verplichtingen. In de begroting is ervan uitgegaan dat deze kosten rechtstreeks ten laste van de bestemmingsreserve reorganisatie zouden komen. In de jaarrekening zijn deze kosten eerst in de exploitatie verantwoord. Vervolgens heeft er een onttrekking aan de bestemmingsreserve reorganisatie plaatsgevonden. Het betreft dus een afwijking als gevolg van een andere presentatie van baten en lasten.

I

N

148

3 Goederen en diensten van derden

Omschrijving

I/S

V/N

Bedrag in €
x 1.000

3.2 Overige gebruiksgoederen en verbruiksgoederen
Er is een voordeel op overige gebruiksgoederen en verbruiksgoederen. Dit komt door een verschuiving van de kosten tussen druk- en bindwerk en digitale postverwerking. De kosten voor digitale postverwerking valt onder de post overige diensten door derden.

S

V

137

3.9 Onderhoud door derden
Er is een voordeel op onderhoud door derden. Dit komt door een verschuiving in de kosten van inhuur naar uitbesteden diensten.

I/S

V

444

3.10 Overige diensten door derden
Er is een nadeel op overige diensten door derden. Dit is als volgt te specificeren naar voor- en nadelige afwijkingen groter dan € 100.000 per kostensoort:

Voordeel:
lagere bankkosten - € 386.000
lagere onderzoekskosten samenwerking gemeenten - € 146.000
verschuiving inhuur naar diensten derden - €486.000

Nadeel:
·niet begrote kosten Wet digitale overheid - € 527.000
·projectkosten aanbesteding belastingpakket - € 203.000
·niet begrote kosten project Waarderen op gebruik-oppervlakten - € 249.000
·hogere kosten dwanginvordering - € 300.000 
·hogere kosten bezwaarafhandeling - € 140.000
·hogere kosten gegevensopwerking - € 180.000

S/I

N

746

5 Toevoeging voorzieningen/onvoorzien

Omschrijving

I/S

V/N

Bedrag in €
x 1.000

5.2 Onvoorzien
In 2018 zijn er bestedingen aangevraagd vanuit de post onvoorzien. De post onvoorzien is met goedkeuring van het dagelijks bestuur gebruikt voor: Voormeldingen € 40.000, informatie- en archiefbeheer € 50.000, inrichting Datamart gegevensbeheer € 35.000 en langdurige ziekte € 75.000.

I

N

0

ga terug