Jaarstukken 2018

Overige ontwikkelingen in de organisatie

Inkoop en aanbesteden

Inkoop en aanbesteden
We hebben dit jaar de afdeling inkoop verder geprofessionaliseerd door:

  • het inkoopbeleid te actualiseren;
  • de algemene inkoopvoorwaarden te herzien en te splitsen in twee sets inkoopvoorwaarden;
  • de medewerker inkoop op te leiden.

In 2018 hebben we negen projecten Europees aanbesteed, te weten: ICT-Outsourcing, inhuur van mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt, uitbesteding AKR-Stuf WOZ, accountantsdiensten, kwijtschelding, invordering, het belastingsysteem, inhuur en payrolling en multi channel communicatie.

We ervaren dat aanbestedingen moeilijker worden. Er is krapte op de markt. Inschrijvers worden selectiever en vragen hogere prijzen. Juridische risico’s nemen toe. Drie aanbestedingen van GBLT in 2018 hebben niet geleid tot een overeenkomst. Met de huidige leveranciers is een overbruggingsovereenkomst gesloten in afwachting van een volgende ronde. De extra inspanning die dat kost, vangen we op met inhuur van externe inkoopadviseurs.

ga terug