2.2 ICT-digitalisering
We geven uitvoering aan de Digitale Agenda 2020 (gemeenten) en het thema E-overheid (waterschappen):
We gebruiken hiervoor de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI, verplicht door BZK). |
Ondernemers regelen veilig belastingzaken digitaal
Ondernemers en instellingen kunnen zich sinds begin 2018 aanmelden in het digitaal loket via
E-Herkenning. Op die manier kunnen zij veilig vertrouwelijke gegevens uitwisselen en online belastingzaken regelen bij GBLT.
Meer terugmeldingen door digitaal formulier
Terugmelden is één van de instrumenten om de kwaliteit van basisregistraties te verbeteren. Het proces van terugmelden zorgt ervoor dat we fouten in de basisregistraties signaleren en na onderzoek zo nodig laten herstellen. Het nieuwe proces van terugmelden heeft er daarnaast voor gezorgd dat het aantal terugmeldingen in 2018 is toegenomen door het beschikbaar stellen van een digitaal terugmeldformulier. Iedere terugmelding draagt bij aan het verbeteren van een basisregistratie en dus aan de kwaliteit van de dienstverlening van GBLT.
GBLT staat op de 6de plaats van alle instanties die terugmelden
Landelijk gezien doet GBLT het goed bij het terugmelden aan basisregistraties. De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens heeft een overzicht gepubliceerd van het aantal terugmeldingen van fouten in persoonsgegevens. In het overzicht tot en met oktober 2018 staat GBLT op plaats 6, net achter Dienst Uitvoering Overheid (DUO).
Geautomatiseerde informatie-uitwisseling met schuldhulpverleners en bewindvoerders
De informatie-uitwisseling met schuldhulpverleners en bewindvoerders is geautomatiseerd. We geven schuldhulpverleners en bewindvoerders de mogelijkheid om via een portaal zelf acties online te verrichten. Hierdoor beschikken zij direct over de juiste informatie. Deze informatie verwerken we geautomatiseerd. Dit bespaart tijd en geld en het draagt bij aan de kwaliteit van de dienstverlening van GBLT.
Ontvangen en verwerken van E-facturen bespaart tijd en geld
We hebben ons financiële systeem geschikt gemaakt voor het ontvangen en verwerken van e-facturen van ondernemers. Daarmee voldoen we tijdig aan de wettelijke verplichting van e-factureren. Het bespaart tijd en geld, de kans op fouten is kleiner en rekeningen worden sneller betaald.
Gebruik digitale diensten stijgt met 15,8%
De Wet digitale overheid, voorheen Wet generieke digitale infrastructuur, regelt het veilig en betrouwbaar inloggen voor Nederlandse burgers en bedrijven bij de (semi-)overheid en regelt de beschikbaarheid van een aantal basisgegevens voor het gebruik in overheidsprocessen. Deze ontwikkeling stimuleren we en we stellen nieuwe diensten van de digitale overheid zo veel mogelijk beschikbaar voor een groter gebruiksgemak voor burgers en bedrijven. Ten opzichte van 2017 is er in 2018 15,8% meer gebruik gemaakt van deze diensten.